“Veiligheid staat voorop.” Daarmee begint het gesprek met Henk Bruining en Leon Peijen van de M&G Group. Henk Bruining is innovatiemanager bij de M&G Group, waar Burgerhout het belangrijkste merk is. Burgerhout is fabrikant van onder meer rookgasafvoeren en ventilatiedoorvoeren. Leon Peijen is accountmanager bij Burgerhout. Het belangrijkste doel van de hele Gasketelwet is om gasverbrandingsinstallaties veiliger te maken. Rookgasafvoeren vallen daar ook onder. De laatste tijd merken Peijen en Bruining, dat er bij installateurs veel ongerustheid is over rga’s van bestaande installaties. Installateurs zijn bang dat ze hun certificatie kwijt raken, wanneer ze niet conform het beugelvoorschrift beugelen, of niet conform de instructies van de fabrikant of van een NPR werken. ‘Afkeuren, of niet afkeuren?’, dat is de vraag.
Zwart-wit klopt het, maar het ligt genuanceerder
Peijen geeft een voorbeeld aan de hand van een metafoor. “De maximum snelheid op Nederlandse snelwegen is 100 km/uur, tussen 06:00 en 19:00 uur. Op veel van die wegen is de maximum snelheid tussen 19:00 en 06:00 uur 130 km/uur. Wanneer ik daar overdag 110 km/uur rijdt, zit ik officieel fout. Oom agent kan dan een boete uitschrijven. Óf hij kan zeggen: “Houdt u een beetje meer aan de maximumsnelheid, meneer.” Is overdag 110 rijden onveilig? Dat hangt van de verkeerssituatie af. Maar meestal valt dat wel mee.”
Zo zouden we ook naar bestaande rookgasafvoeren van cv-ketels moeten kijken, volgens Bruining en Peijen. Niet alleen zwart of wit, maar meer genuanceerd.
Het waarom van de Gasketelwet
De Gasketelwet, oftewel het wettelijk stelsel ‘Certificering werkzaamheden aan gasverbrandingsinstallaties’ is bedoeld om ongevallen met koolmonoxide te voorkomen. Uit dit CO-stelsel zijn het VakmanschapCO voor monteurs en de CO-certificering voor bedrijven voortgekomen.
De wet is gemaakt om een veilige installatie te krijgen. Als je zeker wilt weten dat je het goed doet, hou je je 100 % aan de wet en zit je sowieso goed. Dat is voor beginnende monteurs een goede en veilige insteek. Ervaren vakmensen kunnen op basis van jarenlange ervaring beter inschatten of een installatie veilig of onveilig is. Een installateur met vakkennis weet wel degelijk hoe te handelen in bepaalde situaties.
Zwart is zwart
In de gevallen waar de bestaande rookgasafvoer en/of luchttoevoer onveilig is, moet hij sowieso vervangen worden. Daarover is geen discussie mogelijk. Lekt de rookgasafvoer, dan kan bij onvolledige verbranding koolmonoxide in de ruimte komen. Lekkage kan bijvoorbeeld komen door onjuiste aansluitingen van verschillende delen op elkaar, of doorboringen van de leiding.
Maar een geparkerde metalen rookgasafvoer hoeft niet lek te zijn. Wanneer de verbinding dicht is, niet lekt en er geen beweging in zit, kan deze blijven zitten. Ook hier geldt ‘meten is weten’. Om zeker te weten of een bestaande rookgasafvoer veilig is, zul je moeten meten of er geen lekkage is.
Wit is wit
Door bij nieuwe installaties te werken conform de regelgeving kan er geen discussie zijn over het voldoen aan de regels. Dat is voor zowel installateur als klant lekker duidelijk en rechtlijnig. Bij het vervangen van een cv-ketel in een eengezinswoning moet je ook de rga vervangen. Ook dat is helder.
Maar wat te doen met bestaande installaties, die nog enkele jaren meekunnen, maar waarvan de rga niet helemaal conform de huidige regels is? Daar zit een groot verschil tussen ‘helemaal niet’ en ‘niet helemaal’.
Nu alle ‘foute’ rookgasafvoeren vervangen is niet zinnig
Opdrachtgevers zouden, met de wet in de hand, kunnen zeggen dat hun bestaande rookgasafvoer niet voldoet en dus vervangen moet worden. Wanneer een rga niet conform de huidige regelgeving is uitgevoerd maar al jarenlang veilig functioneert en tot het vervangingsmoment van de ketel veilig kan blijven functioneren, is vervangen niet noodzakelijk.
Niet alleen jaag je daarmee de bewoners op kosten. Ook verstoor je daarmee het ritme van het gelijktijdig vervangen van cv-ketel en rga. Wanneer de cv-ketel er al 10 of 12 jaar hangt en alleen de rga wordt dan vervangen, is het bij de vervanging van de cv-ketel drie tot vijf jaar later minder logisch om de rookgasafvoer dan wéér te vervangen. De branche pleit dan voor een ‘doorgebruik onder voorwaarden’: een periodieke inspectie van de installatie. Dit kan in hetzelfde ritme als het onderhoud van het cv-toestel plaatsvinden. Totale vervanging van rookgasafvoer en luchttoevoer gebeurt dan bij vervanging van de cv-ketel als het cv-toestel zijn einde van de levensduur heeft bereikt (Na ongeveer 15-18 jaar).