Nu moeten installatiebedrijven nogal wat voorwerk doen voordat ze een warmtepomp kunnen installeren. Ze moeten langsgaan voor een schouw, de klant adviseren, een offerte uitbrengen... Vaak zijn er maar een paar mensen binnen het bedrijf die dat goed kunnen en die hebben het al druk genoeg.
En dan is er ook nog eens geen garantie dat een consument bij wie geschouwd wordt een betalende klant wordt. Vaak blijkt tijdens de schouw dat de consument helemaal geen idee heeft van wat er bij een warmtepomp komt kijken en er nog niet klaar voor is.
Grote kans op klus na schouw
Er is dan veel kostbare tijd verspild die de eigenaar van het bedrijf ook had kunnen besteden aan andere werkzaamheden die noodzakelijk zijn om zijn bedrijf te laten groeien.
Hoomie voorkomt dit door consumenten die nog niet klaar zijn er zo vroeg mogelijk uit te filteren. De rest doorloopt een uitgebreid online voortraject, inclusief advies, een warmteverliesberekening en een volledig en gedetailleerd voorstel. Pas als de consument een voorlopig voorstel heeft ondertekend, wordt er een schouw ingepland en komt het installatiebedrijf weer in beeld.
Degene die gaat schouwen, hoeft tijdens de schouw alleen nog maar te kijken of het voorstel in de praktijk ook uitgevoerd kan worden. En omdat de consument al een uitgebreid traject heeft doorlopen, is de kans dat er na de schouw een warmtepomp geïnstalleerd wordt een stuk groter: tachtig procent van de voorlopige voorstellen wordt een definitief voorstel en dus een betaalde klus.
Schouw door werkvoorbereider of eerste monteur
Vaak doet de eigenaar van het installatiebedrijf de schouw zelf, terwijl hij al genoeg taken op zijn bordje heeft liggen. Dankzij de documentatie die hoomie aanlevert, kan ook de werkvoorbereider of de eerste monteur de schouw doen. Zo heeft de eigenaar meer tijd over om aan, in plaats van in, zijn bedrijf te werken.
Bovendien krijgt de monteur alles wat hij voor zijn klus nodig heeft. Dit bestaat uit twee delen: de producten en systemen die hoomie levert en een lijst met componenten, onderdelen en services die de installateur zelf moet inkopen. Dat scheelt de werkvoorbereider flink wat tijd.
Werken met eigen merken
Installatiebedrijven hebben voorkeursmerken, waar ze in geschoold zijn en waar ze gewend zijn om mee te werken. Dat blijft zo als ze met hoomie gaan samenwerken. In de hoomie-app kunnen ze aanvinken met welke merken ze het liefst werken en deze merken komen vervolgens terug in de voorstellen. In de configuratie die de fabrikant voorschrijft.
Samenwerken met hoomie
Er zijn twee manieren om met hoomie samen te werken. Installatiebedrijven kunnen hun eigen aanvragen aan hoomie overdragen, maar andersom kan hoomie ook aanvragen die via haar eigen website binnenkomen koppelen aan een installatiebedrijf uit de regio. Via de hoomie-app kunnen installatiebedrijven voortdurend volgen wat de status is van elke aanvraag die zij opgeboekt hebben. Zo houden zij maximale controle over wat er met hun aanvragen gebeurt.
Dit artikel is gesponsord door hoomie.