“Hoewel de meeste mensen de evohome vooral in particuliere woningen tegenkomen, passen wij ‘m heel eenvoudig toe in onze kantoren en garages. Het belangrijkste voor ons is dat we daardoor weten wat de warmtebehoefte in een ruimte is en hoe we die warmte daar krijgen”, vertelt Henk Bouman. “Sommige kantoren hebben immers alleen radiatoren, andere hebben vloerverwarming en radiatoren. Een Round wireless thermostaat meet de temperatuur en stuurt op zijn beurt een Honeywell Home HCC100 Multizone-regelaar aan voor vloerverwarming en -koeling. Deze zorgt ervoor dat de warmte naar de juiste ruimte gaat. Op de traditionele radiatoren voelt en regelt een HR92 Radiatorregelaar de temperatuur. Naast gemak levert dit systeem ons nu inzichten op waardoor we kunnen bijsturen waar en wanneer dat nodig is. Dit bespaarde ons in de afgelopen winter alleen al duizenden kubieke meters aan aardgas, terwijl daarvoor slechts een minimale investering nodig was.”
Grip op de temperatuur
Het Iveco-filiaal in Spijkenisse onderging als eerste een grootschalige verbouwing. Daarbij werd vrijwel alles onder handen genomen; van dikkere buitenwanden en (dak)isolatie tot de plaatsing van Jaga radiatoren en nieuwe aansturing van heaters in de werkplaats. Bouman legt uit: “Traditionele heaters zijn uitgerust met een eigen ingebouwde thermometer. Tegen de tijd dat die merkt dat de ingestelde temperatuur bereikt is, lopen de aanwezige mensen in die ruimte al in hun zwemoutfit. Niet het comfort dat je wil bieden. De losse radiatorregelaars van Resideo in combinatie met hun slimme zoneregeling zorgen ervoor dat we veel meer grip hebben op de temperatuur in bijvoorbeeld de werkplaats.”
Onnodig verwarmen behoort tot het verleden
Het simpelweg vervangen van enkel het oude bedieningssysteem door een slimmere, nieuwe variant is niet wat ervoor zorgt dat je binnen een paar maanden tijd zo’n grote energiebesparing krijgt zoals Iveco Schouten die nu ervaart. Daar komt meer bij kijken. “Zoals bij veel garagebedrijven draaien ook onze deuren soms overuren, waarbij ze meer dan eens open blijven staan. De overheaddeuren zijn voorzien van een sensor die ervoor zorgen dat de verwarming pas aanspringt wanneer die deuren dicht zijn. Moet je in een koudere periode eens zien hoe snel de monteurs zich daarvan bewust worden”, licht Bouman lachend toe.
Verschillende comfortniveaus
Bij de implementatie koos de projectmanager er bewust voor om de lokale aansturing op slot te gooien. Mensen hebben immers verschillende comfortniveaus, waardoor de ingestelde temperatuur nogal eens kan schommelen. “Nu ben ik de enige die daar, op afstand, met mijn mobiele telefoon met de Total Connect Comfort app iets aan kan veranderen. Binnen de diverse filialen hebben we onze oren en ogen die bijhouden of dat goed gaat. Lang duurt het vinden van de ideale instellingen overigens niet, want vaak bereiken we die situatie al binnen twee weken na de eerste ingebruikname. Eenmaal ingeregeld kunnen anderen de installingen op locatie niet om zeep helpen.
Praktisch gebruiksgemak
Het van tevoren kunnen inplannen van het verwarmingsschema zorgt er ook voor dat we in de weekenden niet onnodig verwarmen. Vroeger kwam het regelmatig voor dat iedereen op vrijdagmiddag naar huis ging en de verwarming vrolijk bleef branden. Dat behoort nu tot het verleden, aangezien de ingestelde schema’s ervoor zorgen dat de warmtepomp vanzelf ophoudt met verwarmen.”
Een wereld van verschil. Zo noemt Bouman de overstap van de vorige aansturing naar de Honeywell Home evohome. “Ons kantoor in Giessen is uitgerust met een andere oplossing. Dat werkt in principe ook, maar daar missen we toch het gebruiks- en installatiegemak, het eenvoudige display en de aansturingsmogelijkheden van Resideo’s systeem.
Ontzorging van A tot Z
Aan de basis van dit project stond een succesvolle samenwerking tussen Iveco Schouten en Resideo. Accountmanager Jan Groeneveld was op een gegeven moment kind aan huis. “Jan bezocht onze filialen, zag wat er nodig was en bracht op basis daarvan advies uit. Dat bestond onder meer uit een uitgebreide lijst met benodigdheden. In aanvulling daarop volgde ik een training op de Resideo Academy om zo de slimme zoneregeling nog beter te begrijpen. Veel technische achtergrondkennis had ik daar niet voor nodig. Dit systeem is namelijk bedoeld voor het grote publiek en daardoor begrijpelijk. Dat neemt niet weg dat je als eindgebruiker, maar ook als installateur, moet snappen wat de mogelijkheden zijn. Daardoor kunnen we nu bij andere, nog aanstaande verbouwingen rekening houden met wat er nodig is om deze installatie te laten slagen.” Want dat de evohome ook in andere filialen komt, staat voor Bouman buiten kijf.
Dit artikel is gesponsord door Resideo.