Marketing manager Sebastiaan Brouwer merkt dat het programma het bedrijf een grote boost geeft, waar klanten van profiteren. “We zijn van oudsher actief in klimaatoplossingen voor kritische toepassingen en datacenters. Daarbij ontwikkelen we zo nodig maatwerkoplossingen die we in onze eigen fabrieken maken. Of het nu gaat om IT ruimtes, of grote datacenters. Ons aanbod is daarop afgestemd. De MiniSpace EC is bijvoorbeeld zeer geschikt voor kleine ruimtes, terwijl de CyberAir 3 maximale koelprestaties in grote ruimtes levert. Voor datacenters hebben we high-end Chillers. We adviseren over de beste oplossingen en ondersteunen installateurs zo nodig bij de montage. Veelal verzorgen we ook het gespecialiseerde onderhoud. We hebben daarvoor een eigen serviceafdeling met twintig monteurs. Ze werken vooral voor projecten met gevoelige, hoogwaardige producten, waarvoor we zelf onderhoudscontracten hebben.”
Utiliteit en woningbouw
“Ook op andere markten zijn we actief”, vervolgt Brouwer. “Veel in de utiliteit, van detailhandel tot kantoren en ziekenhuizen. En in toenemende mate ook in de woningbouw. Onze warmtepompen zijn daar vaak een goede oplossing. Voor ons staat voorop dat projecten integraal moeten worden bekeken en dat ondersteunen we. We hebben een uitgebreid leveringsprogramma met precisie koeling, comfort koeling, (lucht)bevochtiging en warmtepompen. En daarbij is niet de vraag welk afzonderlijk systeem je moet gebruiken, maar wat de beste totaaloplossing is. Door onze producten en kennis, zijn we een complete partner en leverancier voor klimaatoplossingen. Installateurs kunnen bij ons terecht voor advies, bijvoorbeeld over de vraag wat in een bepaalde situatie de beste oplossing is. Delen van kennis is voor ons belangrijk. Onze adviseurs krijgen producttrainingen in onze fabrieken en brengen die kennis in ons trainingscentrum over op installateurs. Soms gaat een installateur mee naar de fabriek.”
Opleiding opgezet
STULZ neemt z’n verantwoordelijkheid: “We merken dat er te weinig monteurs zijn om koelproducten te installeren. Daarom hebben we het initiatief genomen om zelf een opleiding te starten, de ‘STULZ Academy’. Dat doen we samen met Sentir Opleidingen. Het gaat om een door het Rijk erkende MBO-2 opleiding operationele koeltechniek. Leerlingen gaan gedurende twee jaar elke drie weken ’naar school’. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.”
Voortdurend verbeteren
Er zijn in de toekomst veel ontwikkelingen, voorziet Brouwer. “We hebben net een nieuwe fabriek in Spanje geopend voor luchtbehandelingskasten. Daardoor kunnen we een nog breder assortiment aanbieden. Daarnaast werken we aan een doorontwikkeling van onze eigen CyberHub software en kunnen we de modulariteit van onze oplossingen verder vergroten met onze Micro DC. Volgend jaar staat ook de lancering van nieuwe producten op het programma. En intussen werkt onze R&D-afdeling in Duitsland voortdurend aan verbeteringen: we willen alle kansen benutten om onze producten nóg energiezuiniger en duurzamer te maken. Daarbij kijken we niet alleen naar het energiegebruik, maar ook naar de materialen die we toepassen. Er is bij STULZ kortom een voortdurende drive om het steeds beter te doen.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met STULZ.