Ten eerste omdat zij bang zijn zichzelf uit de markt te prijzen – ‘de klant gaat vast naar een ander als de offerte te hoog uitvalt’. Ten tweede (en dit hangt weer samen met het eerste): er wordt nauwelijks gehandhaafd op het naleven van de nieuwe verplichtingen. Dit is de taak van de gemeente, maar die komt in de praktijk alleen in actie bij klachten.
Maar draai het nu eens om. Wat zijn de gevolgen van het niet informeren van de klant – en dus van het niet voldoen aan de verplichtingen uit het Bouwbesluit? Als je als installateur verzuimt deze posten op te nemen in je offerte (terwijl de meerprijs binnen de afgesproken 20 procent blijft), mag de klant jou dwingen de werkzaamheden alsnog uit te komen voeren. Je had immers kunnen weten dat dit moest.
Tijd voor actie
Het is tijd voor actie. Want die klant – die op zoek is naar comfort, controle en besparing – gaat geheid wakker worden. Eenmaal op de hoogte van de nieuwe regelgeving wil de klant niet alleen dat jij temperatuurregeling mogelijk maakt met een standaard thermostaatknop, maar dat hij de temperatuur ook daadwerkelijk kan controleren. Vanuit de technische voorzieningen die met het wijzigen van het Bouwbesluit nu al verplicht zijn, is het nog maar een heel bescheiden stap naar een slim zoneregel-systeem, bijvoorbeeld evohome van Resideo.
De klant wil comfort en controle
Natuurlijk: niet iedereen is bereid extra geld uit te trekken voor een zoneregel-systeem. Maar de situatie nu is heel anders dan een jaar geleden. COVID-19 heeft ertoe geleid dat de woning in veel gevallen ook de werkplek is geworden. Meer nog dan voorheen willen mensen dat hun huis een comfortabele plek is, zomer en winter, in elk vertrek. Zo waren afgelopen zomer de airco’s niet aan te slepen, en nu het winter is willen mensen ook controle hebben op de warmte.
Nieuwbouw
In nieuwbouwsituaties ligt er al jurisprudentie. Daar zijn al rechtszaken gevoerd met als uitkomst dat je als bewoner mag verwachten dat je per vertrek de temperatuur niet alleen kunt instellen, maar ook behouden. Een aannemer die stug vasthoudt aan de klassieke naregeling – ook wel master-slaveregeling – wordt daar vroeg of laat door de bewoner op aangesproken en moet dan alsnog de installatie aanpassen naar een zone-regeling (master-master).
Met een zoneregel-systeem als evohome kun je eenvoudig de kamers die de klant belangrijk vindt, uitvoeren met slimme thermostaatknoppen. Je kunt klein beginnen, bijvoorbeeld met de werkkamer, en later uitbreiden naar meer slimme radiatorknoppen. Omdat je dan de radiatorkranen al hebt vervangen, blijven de bijkomende installatiekosten beperkt. Combinaties met vloerverwarming en toepassingen als stadsverwarming of warmtepompen blijven met evohome altijd mogelijk.
De klant waardeert het
Of klanten hier echt op zitten te wachten? Bij Resideo denken ze van wel, dus doe er je voordeel mee. Onlangs verwoordde een installateur het nog als volgt: “De praktijk is dat elke klant voor ‘basis’ binnenkomt en uiteindelijk voor ‘plus’ kiest. We bellen na een paar maanden op om te checken hoe het comfort is, en dat waardeert men echt. Het is het waard. Het is niet aan de monteur of installateur om te bepalen of de klant er het geld voor over heeft. Onze praktijk is dat het gewoon goed verkoopt en dat het ons onderscheidt van de – met alle respect – ‘snelle jongens’.”
Dit artikel is gesponsord door Resideo