Aan het begin van de zomerperiode was Installatiebureau Rutgers uit Oosterblokker bij de Gideonschool aan het werk om de cv-ketels en circulatiepompen te vervangen. Tijdens deze onderhoudsklus kwamen ze er ook achter dat in de verschillende lokalen van deze school nogal verouderde CO2-monitoren hingen. Deze waren al jaren niet gekalibreerd en over de juiste werking waren grote twijfels. Terwijl het voor de school en zijn medewerkers zeer belangrijk is dat er in de leslokalen een gezond en fris binnenklimaat heerst.
Nieuwe CO2-monitoren geïntroduceerd
“Bij de renovatie van het cv-systeem hebben we ook in alle lokalen van deze school nieuwe Honeywell Home klokthermostaten opgehangen. Zodoende waren we al in gesprek met Resideo, het bedrijf dat de Honeywell Home thermostaten produceert en levert. Omdat zij op dat moment met hun nieuwe CO2-monitoren op de markt kwamen, raakten we ook in gesprek over dit onderwerp en de oude CO2-monitoren in de lokalen. Zowel Resideo als wijzelf waren erg enthousiast om de nieuwe CO2-monitoren hier in de praktijk toe te passen. Zo is de Gideonschool een van de eerste projecten in Nederland waar de CO2-monitoren van Resideo nu functioneren”, vertelt Anne Veenstra, hoofd Service en Onderhoud bij Installatiebureau Rutgers.
Alleen natuurlijke ventilatie
“Ons schoolgebouw is al 45 jaar oud”, vertelt Marieke Broens, directeur van de Gideonschool, “en daardoor zit er geen modern ventilatiesysteem in dit gebouw. Alle ventilatie gebeurt op een natuurlijke wijze. In de zomer is dat niet zo’n probleem. Dan staan de deuren en ramen eigenlijk altijd open en kan de frisse lucht gemakkelijk toetreden. Maar als het kouder wordt, dan wordt dat een stuk lastiger. Het probleem is ook dat je als leerkracht of als leerlingen het niet direct merkt dat de kwaliteit van de lucht in het lokaal verslechtert, omdat je daar zelf in zit. Je merkt het pas als je op een gegeven moment wat slaperig wordt en de concentratie bij de kinderen afneemt. Maar dat moment willen we eigenlijk voor zijn”, vindt Broens.
Zelf ramen opendraaien
Een rondgang door de lokalen laat zien dat ventilatie eigenlijk volledig vanuit de bovenramen moet komen; ramen die de docenten zelf moeten opendraaien zodra er behoefte aan verse lucht is. “In zo’n oudere school is het heel ingrijpend om hier een modern, vraaggestuurd ventilatiesysteem aan te leggen”, zegt Veenstra. “Het kan wel, maar dat vereist een flinke investering.” En, zo zegt Broens, “het is natuurlijk de vraag of zo'n grote investering nog verstandig is in een oud gebouw als de onze.” Het is een situatie die je volgens Veenstra en Broens bij veel schoolgebouwen in Nederland tegenkomt.
Gekleurde ppm-waarden
Om ervoor te zorgen dat leerkrachten toch het binnenklimaat in de hand kunnen houden, zijn de CO2-monitoren van Resideo een handig hulpmiddel. “Op de monitor zie je in gekleurde cijfers wat het CO2-niveau is in ppm. Zo lang die waarde niet te hoog is, wordt het getal in groene cijfers aangegeven. Wanneer het CO2-niveau te hoog wordt, verkleurt het getal naar eerst oranje en later rood. Komt de waarde in de gevarenzone, en dat is boven de 1500 ppm, dan geeft hij ook een geluidssignaal af. Dat is een teken dat er dringend verse lucht nodig is”, vertelt Veenstra. Volgens directeur Broens werkt dit systeem prima. “Als de kinderen ’s ochtends binnenkomen of even buiten zijn geweest, dan is het CO2-niveau zeer laag. Maar al snel zien we hem oplopen. Zeker als de kinderen van de gym komen of buiten hebben gespeeld en helemaal verhit zijn. Dan is het prettig als de docent een seintje krijgt en op tijd de ramen kan openen.”
Ook een gesproken alarm
De CO2-monitoren zitten met een voedingskabel aan het elektriciteitsnet. “Er waren al stopcontacten omdat de oude CO2-monitoren ook een elektriciteitsaansluiting hadden”, zegt Veenstra. “Dat maakt het ophangen en installeren zeer eenvoudig. “Je hoeft alleen nog de taal in te stellen, omdat de monitoren ook een gesproken alarm afgeven.” Veenstra vertelt dat de monitoren ook luchtvochtigheid en temperatuur kunnen aangeven. “Ik heb ook zo’n monitor op mijn werkkamer hangen. Daar wisselt de aanduiding op de monitor steeds tussen CO2, vochtigheid en temperatuur. Maar hier, in de klaslokalen, is dat niet nodig. Het gaat er hier om dat de leerkrachten de binnenluchtkwaliteit in de gaten kunnen houden.”
Dit artikel is gesponsord door Resideo.