"Hoe kunnen we het de installateur zo makkelijk mogelijk maken?" Dat vraagt Mark Vellinga, commercieel directeur Nederland bij Remeha, zich af. Hij schetst een installatiemarkt die snel verandert van aanbod- en productgedreven naar vraaggedreven. "Voorheen werden er standaardsystemen aangeboden waaruit de klant kon kiezen. Met andere woorden; ketel erin, ketel eruit. De klant interesseerde zich verder ook niet voor het product. Dat wordt nu anders, de klant is nu wel geïnteresseerd en heeft veel meer vragen voor de installateur. Dat maakt de uitdaging voor installateurs ook groter. Zij moeten vragen beantwoorden over installaties die ze nog niet zo vaak gemaakt hebben. Wij bieden daarvoor de tools en ondersteuning, maar we moeten het met de hele keten doen."
Brede productcatalogus
Op de vraag waarom Remeha zo'n brede productcatalogus heeft, antwoordt de commercieel directeur: "In de energietransitie heb je flexibiliteit nodig. Niet heel Nederland kan naar all-electric overstappen. Daarom zetten we nadrukkelijk in op hybride oplossingen, niet alleen als tussenoplossing, maar ook als eindoplossing. Want je kunt aardgas ook vervangen door groengas of waterstof en dat combineren met een warmtepomp." Door geen technieken uit te sluiten, bereik je volgens Vellinga meer flexibiliteit in de mogelijke oplossingen. "We proberen voor elke situatie een oplossing te hebben, of dat nu een warmtenet, een elektrische warmtepomp, een hybride warmtepomp of een volledig op waterstof gestookte ketel is."
Tools bieden ondersteuning
Voor het ondersteunen van de installateur beschikt Remeha over verschillende tools. "We hebben de Remeha WarmteWijzer voor consumenten en die sluit weer aan bij de Warmtepompwijzer voor installateurs. Daarnaast hebben we voor het makkelijker inbedrijfstellen van installaties de Smart Start App. Hiermee kunnen installateurs stap voor stap alle parameters van de warmtepomp foutloos instellen. Ze kunnen bovendien meerdere warmtepompen tegelijkertijd inbedrijfstellen door de instellingen te kopiëren en plakken om zo veel tijd te besparen. En de installaties kunnen allemaal communiceren via het Ace-platform, of het nu een warmtepomp of cv-ketel is. Dat maakt het ook handig voor installateurs. Als ze eenmaal kennis hebben gemaakt met het platform, kunnen ze dat voor al onze producten gebruiken."
Welke oplossing?
Remeha heeft de kennis en kunde om de juiste oplossing bij elke woning te kiezen. "We zijn hier al enkele jaren mee bezig en kunnen inmiddels ook de data uit eerdere projecten gebruiken, zodat we een nog beter beeld krijgen. Zo kunnen we per woning bekijken wat de economisch meest aantrekkelijke of meest duurzame oplossing is. Consumenten kunnen we op basis van deze informatie een indicatie geven en vervolgens verwijzen we ze door naar een lokale installateur. Deze data is waardevolle informatie en daarom zijn we ook met gemeenten en woningcorporaties in gesprek om te bepalen hoe dit ingezet kan worden voor duurzaamheidsplannen voor specifieke projecten en doelgroepen."
Economische urgentie
Sinds februari 2021 is Vellinga commercieel directeur van Remeha Nederland. De gasprijzen zijn sinds zijn aantreden bijna alleen maar omhoog gegaan met alle gevolgen van dien. "Als je bijvoorbeeld kijkt naar de hybride warmtepomp rekenden we een jaar geleden nog met terugverdientijden van zes tot zeven jaar voor huizen met een verbruik van 2000 m3 of meer. Nu is dat al minder dan twee jaar geworden. Er was dus al een enorme urgentie voor CO2-besparing en daar is deze economische urgentie nu bijgekomen."
Vraag toegenomen
Het heeft er ook voor gezorgd dat de vraag naar de producten van Remeha aanzienlijk is toegenomen, zegt Vellinga. "We moeten onze productie flink opschalen om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat legt natuurlijk een druk op de toeleverende industrie die al problemen ondervindt sinds de coronacrisis en nu opnieuw door de oorlog in Oekraïne." Maar een zo mogelijk nog grotere uitdaging ligt volgens Vellinga bij het gebrek aan personeel en kennis in de installatiesector. "Veel installateurs hebben nog nooit een warmtepomp geïnstalleerd. Daarom moeten we inzetten op het opleiden van installateurs."
Nieuwe producten op VSK
Op de VSK 2022 van 17 tot en met 20 mei presenteert Remeha weer een aantal nieuwe producten. "Zo introduceren we een nieuwe cascade manager die acht ketels kan aansturen en moeiteloos samenwerkt met gebouwbeheersystemen. Daarnaast breiden we de E-HP range uit, waardoor we nog flexibeler zijn in onze opstellingen, zowel all-electric als hybride. Middels het EH-P Loyalty programma, maar ook via all-in service contracten en standaard 10 jaar onderhoud en uitgebreide garantie op de GAS HP, bieden we ontzorging aan onze klanten. Ook nieuw op de VSK is de Eria Tower Ace S. "Dat is een warmtepomp met een prefab installatieframe, waardoor het toestel tijdens de bouw voordelen biedt in de voormontage en daardoor makkelijk meegenomen kan worden in nieuwbouwprojecten. Hierbij is veel al vooraf gekoppeld en hoeft de installateur alleen nog de leidingen aan te sluiten." Voor de bestaande woningbouw presenteert Remeha veel nieuwe hybride oplossingen, all-electric en monoblock varianten, maar ook de nieuwe Tzerra Ace-Matic die volgend jaar op de markt komt is alvast te bewonderen.
Dit artikel is tot stand gekomen is in samenwerking met Remeha.